Overzicht meetschalen
Cognitief functioneren
Inleiding
Deze rubriek handelt over het beoordelen van het cognitief functioneren. Deze vaak voorkomende problemen vereisen een evaluatie met een meetinstrument zodat de efficiëntie van een behandeling, de evolutie van de pathologie of de noodzaak tot zorgverlening kan worden beoordeeld. De term ‘cognitief’ heeft verschillende betekenissen. In de ‘Petit Larousse’ wordt de term beschreven als ‘een proces waarmee een individu informatie over zijn omgeving verwerft, maar ook als de kennis van het individu’. In de praktijk omvatten cognitieve functies de aandacht, het geheugen, de intelligentie, het beoordelingsvermogen maar ook de taal. Cognitieve stoornissen behoren tot de neuropsychologie, kunnen op alle leeftijden voorkomen maar een verschillende betekenis hebben. Zo zal het bij kinderen eerder om leerproblemen gaan en bij volwassenen om verlies van bekwaamheden. Men kan een onderscheid maken tussen een leeftijdgebonden cognitieve stoornis (goedaardig vergeten door de veroudering van de hersencellen), stoornissen die te wijten zijn aan geestesziekten (schizofrenie, depressie), stoornissen door medicijnengebruik (verdovingsmiddelen, psychotrope middelen, …) en door degeneratieve ziekten die progressieve cognitieve stoornissen zoals dementie veroorzaken. Er bestaan veel schalen en ze dekken verschillende aspecten van cognitieve stoornissen. Er werden geen specifieke schalen ontwikkeld. De voorgestelde instrumenten zijn afkomstig uit een literatuuranalyse en een gedetailleerde en systematische review van schalen voor cognitieve evaluatie. Deze review laat de keuze van de schaal aan de beoordelaar over, naargelang zijn affiniteit met deze schaal, de kenmerken van de patiënt en het specifieke karakter van de context.
Meetschalen
Laatste update: 24/10/2020